Hoe Start Je Met E-mailmarketing

Hoe Start Je Met E-mailmarketing

Je e-maillijst is een van je beste middelen wanneer je deze correct gebruikt. Hier komt het grootste deel van je inkomsten vandaan en kan je het verkeer keer op keer terugbrengen naar je site, evenals het opbouwen van een relatie met je publiek en hun vertrouwen winnen.

In deze blogpost laat ik je zien hoe je het kunt gebruiken om meer verkeer en verkopen te genereren, de twee verschillende promotietypen die je kunt doen om inkomsten te genereren en hoe je een eenvoudige verkooptrechter opzet die 365 dagen per jaar automatisch inkomsten genereert zonder extra werk van jou na de eerste installatie.

Voor e-mailmarketing heb je een autoresponder nodig. Er zijn veel verschillende autoresponders beschikbaar, maar degene die ik gebruik is Aweber. Dit is naar mijn mening de beste.

Het Doel Van Een E-maillijst

Als je geen online e-maillijst hebt, heb je geen bedrijf. Zo simpel is het.

Bedrijven die van plan zijn om nog lang door te gaan hebben een e-maillijst. Je e-maillijst is namelijk je klantenlijst. Als je een website of online project hebt (welk soort dan ook) en je hebt geen e-maillijst, dan loop je geld mis.

Geen enkel bedrijf, online of offline, kan overleven door éénmalige verkoop. Je hebt herhalende verkopen nodig van loyale klanten. Daarom moet je de details van je (potentiële) klanten opnemen in je bestand.

Op deze manier kun je verkopen aan meer (blije) klanten en potentiële klanten in betalende klanten omzetten.

Natuurlijk is een e-maillijst niet ALLEEN voor verkoop en om geld te verdienen. Het stuurt ook verkeer terug naar je website. Je kunt de lijst gebruiken om vertrouwen en een relatie met je bezoekers te creëren. Er zijn nog veel meer voordelen naast het verkopen.

Waarom je een e-maillijst nodig hebt:

  • Het geeft je meer verkeer
  • Het is de enige bron die 100% van jou is
  • Het bouwt vertrouwen en relaties
  • Het geeft je de mogelijkheid om te verkopen

Waarom Een E-maillijst Goed Is Voor Verkeer

Je e-maillijst is de enige bron waar je volledige controle over hebt. Met SEO ben je afhankelijk van Google en hun onvoorspelbare algoritme-updates. Je kunt al je Google-verkeer ’s nachts kwijtraken. En zelfs al je inkomsten als je voor verkoop afhankelijk was van dat verkeer.

Met sociale media riskeer je te worden verbannen door het netwerk, of ze veranderen hun algoritmen (zoals Facebook constant doet), zodat jouw inhoud niet meer bij de nieuwsfeed van je doelgroep komt.

Bij betaald verkeer loop je het risico per ongeluk de voorwaarden te overtreden en te worden verbannen, of dat de zoekwoorden of gebruikers die je target, ineens te duur worden vanwege concurrentie. Dat betekent dat je niet van ze kunt profiteren.

Dit is waarom het anders is met e-mail

Jij bezit je e-maillijst. Niemand andera. Zelfs als je autoresponder / e-mailsoftware je banned of het bedrijf stopt. Je bent nog steeds de eigenaar van de lijst met e-mailadressen en kan overstappen naar een nieuwe autoresponder en meteen weer aan het werk gaan.

Geen enkele andere verkeersbron geeft je deze controle. Je kunt een e-mail verzenden en verkeer ontvangen wanneer je wilt. Dat betekent elke keer dat je nieuwe inhoud toevoegt aan je website, een nieuw product lanceert of iets interessants te delen hebt.

Dit kan allemaal via e-mail terwijl je bekijkt hoe het verkeer direct naar je website terugkomt.

Waarom Een E-maillijst Goed Is Voor Vertrouwen en Het Bouwen Van Relaties

Iemand die zijn persoonlijke e-mailadres overhandigt, vertoont een groot vertrouwen. Ze laten je hun inbox en persoonlijke ruimte binnenvallen. De meeste mensen doen dat niet zomaar. Maar dat is nog maar het begin.

Ze kunnen gemakkelijk van gedachten veranderen als ze het gevoel hebben dat je dat vertrouwen misbruikt. Dan zullen ze zichzelf afmelden, of erger je markeren als spam.

Dus je e-maillijst moet worden gebruikt als een manier om op dat vertrouwen verder te bouwen en een diepere relatie creëren om enthousiaste fans te maken, die wanhopig wachten op je e-mails.

Je kunt dat op verschillende manieren doen

  • Alleen verzenden wat je hebt gezegd voordat ze zich zouden aanmelden.
  • Het oplossen van de problemen die ze hebben door jouw inhoud te gebruiken.
  • Hen in contact brengen met vragen om ze beter te leren kennen.
  • Ze verhalen vertellen die hen vermaakt en opvoedt.
  • E-mailexclusiviteit verzenden die niet op de blog kan worden gevonden.
  • Nooit dubieuze producten promoten, alleen het beste aanbevelen.

Er zijn eindeloze manieren om dat vertrouwen op te bouwen, zoals je kunt zien.

Waarom Een E-maillijst Goed Is Voor Verkopen

Een van de belangrijkste redenen voor het hebben van een e-maillijst is om te verkopen. Het is de beste manier om alles online te verkopen. Het is veel effectiever dan links naar producten op je website. Mensen kopen vaker van e-mail dan waar dan ook. Van al mijn verkopen komt 99% uit e-mailmarketing.

Mensen controleren hun inbox regelmatig en zie het als een plaats waar ze aanbiedingen en promoties ontvangen, waar als sociale media wordt gezien als een plek om uit te zoeken wat vrienden van plan zijn of om plezier te hebben. Niet om te kopen.

Hoe Kun Je Verkopen?

Je kunt op twee manieren verkopen met je e-maillijst:

  1. Door een geautomatiseerde verkooptrechter waar abbonees doorgaan
  2. Door tijdspecifieke ‘broadcast promoties’ wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt

Of je nou je eigen producten verkoopt of mensen naar een affiliate product stuurt, beiden werken hiervoor.

Verkooptrechters

Een verkooptrechter is simpelweg het proces dat een abbonee doorloopt om een product te kopen en klant te worden. Bijvoorbeeld:

  • Ze bezoeken je website en lezen een blogpost over affiliate marketing
  • Ze zien een link naar je ‘squeeze page’ waar je een affiliate marketing checklist aanbiedt
  • Ze abboneren voor deze lead magneet
  • Er gebeuren op dit moment twee dingen:
    1. Ze worden aan je affiliate marketing e-maillijst toegevoegd
    2. Ze worden doorgestuurd naar jouw checklist

Indien ze je product kopen, worden ze automatisch aan een speciale kopers lijst toegevoegd, waar duurdere producten worden gepromoot. Wanneer ze niet kopen worden ze aan de reguliere lijst toegevoegd.

Tijdens de volgende 7 – 14 dagen worden ze wederom blootgesteld aan jouw product wat ze kunnen kopen. Net zo lang totdat ze kopen en naar deze koperslijst gaan, of toch op de reguliere e-maillijst blijven.

Dit proces heet de verkooptrechter. Dit loopt automatisch, 24/7 en 365 dagen per jaar en zorgt ervoor dat abbonees in betalende klanten worden omgezet, zonder dat je hier extra werk voor hoeft te doen.

Het is niet eens heel moeilijk om dit op te zetten.

Broadcast promoties

Broadcast promoties zijn anders dan verkooptrechters. Ze lopen niet 24/7 op de automatische piloot. Het zijn eenmalige acties tijdens een product / affiliate lancering, waar je e-mails op specifieke tijden stuurt om samen te werken met de lancering.

Na de lancering kun je ze echter wél automatiseren door ze in je verkooptrechter te zetten, aannemende dat het product online blijft staan.

Je gebruikt het praten over de productlancering om verkopen te maken en gebruikt de schaarste van de lancering die ten einde loopt om de urgentie van het kopen te vergroten. Meestal gaat de prijs omhoog of gaat het product offline na de lancering. Er is dus een reden voor mensen om NU actie te ondernemen.

Conclusie over verkopen

Beiden zijn goede manieren om geld te verdienen. Broadcasts is goed om snel geld te verdienen, maar dit is gelimiteerd aan de periode van de lancering van een product, wat meestal 4 tot 7 dagen is. Verkooptrechters zijn een goede manier om een stabieler inkomen te krijgen via de automatische piloot. Het is het beste om beiden te doen.

Zoals ik al zei kunnen je broadcasts worden omgezet in groenblijvende verkooptrechters als het product online blijft. Maar idealiter wil je het punt bereiken waarop je de juiste  verkooptrechters hebt geïnstalleerd zodat ze voldoende passief inkomen verdienen dat je niet afhankelijk bent van de broadcast promoties omdat ze onbetrouwbaar en riskant kunnen zijn als je inkomen ervan afhankelijk is.

E-maillijst Segmentering

De meeste mennsen die een e-maillijst hebben voegen IEDEREEN toe aan dezelfde lijst. Dat is in de meeste gevallen geen slimme manier van werken. Ookal heeft je website een zeer duidelijk en specifiek onderwerp, het kan zeer waarschijnlijk opgedeeld worden in meerdere categorieën.

Slim Passief Inkomen richt zich bijvoorbeeld op beginners die willen beginnen met geld verdienen op het internet, maar dit kan in verschillende onderwerpen ondergebracht worden zoals verkeer, inhoud (content), SEO, affiliate marketing enzovoort. Dit wordt allemaal behandeld op deze blog.

Om de beste conversie van bezoekers naar e-mail abbonees te krijgen op mijn niche sites bied ik categorie-specifieke lead magneten die gerelateerd zijn aan de blogpost die de bezoeker op dat moment leest.

Een blogpost over bepaalde technieken voor het vouwen van origami heeft een lijst met beste origami papier. Bij een blogpost over het vouwen van een olifant zit een lijst met andere dieren die je kunt vouwen. Zo plaats ik een relevante lead magneet bij elke blogpost.

Deze bezoekers hebben je precies laten weten waar ze naar op zoek zijn op dit moment, daarom is het toevoegen van iedereen op dezelfde lijst geen goed idee. Elke groep schrijft zich in op jouw lijst met een andere lead magneet / categorie / interesse in gedachten.

Iedereen die net begint en vouwtechnieken wilt leren gaat in het segment voor beginners om technieken te leren. Iedereen die dieren wilt leren gaat naar de lijst met mensen die dieren willen leren vouwen.

Waarom zou je dit doen?

Omdet het meer relevant voor hen is. Dit betekent dat je een betere verbintenis met ze hebt en zij dus meer links openen en minder van de lijst afmelden. Het vergroot ook je aantal verkopen. Je laat namelijk producten zien die gebaseerd zijn op waar de bezoeker nu in is geïnteresseerd. Dit is de manier om meer geld te verdienen.

Soorten E-mails Die Je Kunt Sturen

Het wordt vaker aan mij gevraagd wat voor e-mails je naar je lijst kunt sturen om verkeer terug naar je website te sturen.

Fouten die sommige mensen maken is niet vaak genoeg e-mailen. Ze sturen soms enkel wanneer er een nieuwe blogpost is geplaatst.

Als je enkel promoties stuurt omdat jij ze op je lijst hebt gekregen en ze nu ‘forceert’ om van je te kopen, zorgt ervoor dat ze zullen afmelden en je ze voor altijd kwijt bent.

Wanneer je veel te veel e-mails stuurt zullen ze ook stoppen met lezen en zeer waarschijnlijk afmelden. Misschien voegen ze je zelfs toe aan de spam lijst.

Balans is hier zeer belangrijk.

E-mail frequentie

Tests die ik heb uitgevoerd vertelden mij dat het prima is om één keer per twee dagen een e-mail te sturen. Dat kan eventueel meer zijn voor speciale gelegenheden zoals nieuwe blogposts, productlanceringen of iets anders dat je aan het promoten bent.

Als je heel weinig e-mailt, zoals alleen als je een nieuwe blogpost hebt, zullen mensen vergeten waarom ze op je e-maillijst hebben geabboneerd en wie je bent. We zijn namelijk allemaal bezig en afgeleid met andere zaken. We doen dingen die op dat moment een goed idee leken of door een bepaalde gedachte die we op dat moment hadden.

Maar als je twee weken niks van iemand hoort zijn we vaak al vergeten waar het over ging of waarom we het interessant vonden.

Je moet regelmatig e-mailen om in de gedachten van je bezoekers te blijven en ze blijven herinneren waarom ze uberhaupt zijn geabboneerd op je e-maillijst. Vaak is dit om een probleem voor ze op te lossen.

E-mail dus regelmatig. Zo een 3 – 4 keer per week.

Wat voor e-mails moet je sturen?

  • E-mails voor het verbeteren van je relatie met de lezer
  • Content e-mails
  • Exclusieve e-mail inhoud
  • Promotie e-mails

E-mails voor het verbeteren van je relatie met de lezer

Deze zijn gemaakt vertrouwen op te bouwen bij je abbonees. Voorbeelden zijn:

  • E-mails waar je ze vragen stelt
  • E-mails waar je vertelt dat ze altijd contact met je mogen opnemen
  • Vragen of ze in je Facebook groep willen komen om te praten met anderen
  • Laten zien dat je een mens bent zoals hen

Content e-mails

Deze zijn specifiek om problemen van je lezer op te lossen. Denk aan:

  • Je eigen blogposts
  • Blogposts van andere websites die nuttig zijn
  • Videos
  • Webinar uitnodigingen
  • Tips en hints
  • Absoluut GEEN verkooppraatjes

Exclusieve e-mail inhoud

Dit is belangrijke informatie die niet openlijk beschikbaar is voor andere mensen. Dit geeft je abbonees het gevoel dat het het waard was dat ze abboneerden. Als je enkel blog updates stuurt is het niet belangrijk voor ze, omdat ze ook gewoon naar de blog kunnen gaan. E-mails die hieronder vallen zijn onder andere:

  • Exclusieve hints en tips
  • Verhalen over jezelf
  • Inhoud die niet op je blog te vinden is

Promotie e-mails

Deze zijn zoals je waarschijnlijk al verwacht gemaakt om dingen te verkopen. Ze zijn essentieel als je geld wilt verdienen aan je e-maillijst. Wees niet bang om ze te sturen. Mensen zullen niet verontwaardigd zijn als je producten promoot van hoge kwaliteit die hun problemen oplossen. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Affiliate promoties en lanceringen
  • Je eigen product notificaties
  • Tijdelijke verkopen
  • Webinars

Hoe zorgen deze e-mails voor extra verkeer?

Sommigen van deze e-mails zullen dat niet doen. De e-mails voor het verbeteren van je relatie met je abbonees kan simpelweg een verzoek zijn om jou een vraag te stellen. Het is dus raar om dan je site te sturen om ze in verkeer om te zetten.

De promotie e-mails zullen verkeer sturen naar de website van je affiliate product, maar de content e-mails en exclusieve e-mails kunnen gebruikt worden om verkeer naar je site te sturen.

Je kunt de type e-mails het beste goed door elkaar mixen waar je grootste focus moet liggen bij content e-mails (70%). Vervolgens mix je deze met relatie e-mails (5%), exclusieve e-mails (5%) en promoties (20%).

Dat betekent dat 70% van je e-mails verkeer naar je website zal brengen.

Structurering Van Je Opvolging E-mails

Veel e-mail marketeers zijn volledig afhankelijk van de broadcast e-mails. Dat betekent dat ze elke keer een nieuwe e-mail moeten schrijven als ze iets te zeggen hebben en dat de e-mail slechts één keer wordt gebruikt en vervolgens vergeten. Wat een verspilling.

Je spendeert al die tijd om zo een goede e-mail te schrijven en dan wordt deze nooit meer gezien.

De truc is daarom om een opvolgingserie te maken.

Wanneer iemand abboneert gaan ze door een serie opvolgingsberichten die automatisch van de eerste e-mail doorsturen tot er geen e-mails meer over zijn.

Mijn eigen opvolgingsseries zijn meestal 7 – 14 e-mails, waar er elke dag een e-mail gestuurd wordt. Dit hoef jij niet persé ook te doen, je kunt ze zo lang maken als je zelf wilt.

Als je prefereert dat je lezers continu door deze serie gaan in plaats van afhankelijk te zijn van broadcasts, kun je dat ook doen. Zeker wanneer iemand net op je lijst staat en zeer betrokken is bij jouw content. Ze willen je content. Daarom zijn ze geabboneerd. Er is geen beter moment om constant met ze in contact te raken.

Het doel van je opvolging e-mails is:

  • Het bouwen van een relatie op de automatische piloot
  • Om ze op te warmen voor jou, je content en je verkoopberichten
  • Ze het gevoel geven dat het het waard is om op deze e-maillijst te staan
  • Om je producten te verkopen via e-mail, aangezien dit de beste plek is om aan ze te verkopen
  • Om verkeer terug naar je site te brengen

De structuur van je opvolgingserie

Je kunt spelen met deze volgorde om te zien wat je het beste resultaat geeft, maar dit is de volgorde die ik gebruik:

  1. Welkom e-mail
  2. Vraag / Survey e-mail
  3. Promotie e-mail
  4. Exclusieve e-mail content
  5. Blog content e-mail
  6. Promotie e-mail
  7. Exclusieve e-mail content
  8. Blog content e-mail
  9. Promotie e-mail
  10. Exclusieve e-mail content
  11. Blog content e-mail
  12. Promotie e-mail
  13. Exclusieve e-mail content
  14. Laatste promotie e-mail

Na deze 14 dagen gaan ze over naar broadcast e-mails of worden ze verplaatst naar een andere lijst met andere aanbiedingen. Wanneer ze een aankoop doen via deze promotie e-mails worden ze automatisch naar de koperslijst verplaatst en zullen ze alleen maar gerelateerde, duurdere promoties zien.

Basis Copywriting Technieken Voor Jouw E-mails

Wanneer je een e-mail schrijft is het de truc om korte zinnen te gebruiken.

Zoals wat je nu leest.

Geen grote paragrafen gebruiken.

Geen muren van tekst.

Waarom korte zinnen gebruiken?

Het houdt mensen geïnteresseerd.

Grote lappen tekst in je e-mail is genoeg om je grootste fan te laten afhaken.

Daarnaast is het moeilijk te lezen op smartphones.

Wanneer je een lange zin ziet aankomen kun je ‘m afbreken.

Zodat het niet eeuwig door gaat.

En het voelt alsof je eeuwig moet lezen.

Net zoals de laatste paar zinnen, snap je?

Ik kon ook dit schrijven:

Wanneer je een lange zin ziet aankomen kun je deze ook afbreken zodat het niet eeuwig door gaat en het voelt alsof je heel erg lang moet lezen.

Dat soort zinnen zijn te lang voor e-mails.

Het is de truc om één gedachte per zin te gebruiken.

Wanneer je een lange zin ziet aankomen kun je ‘m afbreken. (één gedachte)

Zodat het niet eeuwig door gaat. (één gedachte)

En het voelt alsof je eeuwig moet lezen. (één gedachte)

Snap je wat ik bedoel?

Stel veel vragen in je e-mails

Zoals ik nu ook aan het doen was.

Dat heb je gemerkt, toch?

Het zorgt ervoor dat de lezer meer betrokken raakt bij je e-mail, door ze je vragen te beantwoorden in hun hoofd.

Je moet vragen stellen waar ze het mee eens zijn of ‘JA!’ tegen je moeten zeggen.

Zo vaak mogelijk.

Hoe vaker ze ja zeggen, hoe vaker ze ja zeggen als je vraagt dat ze actie ondernemen.

Wanneer je een vraag schrijft waar nee op geantwoord kan worden, kun je beter op een andere manier stellen.

Slim, toch?

Dit zijn slechts een paar simpele copywriting technieken.

Maak gebruik van de Bucket Brigade

Je weet wel wat de bucket brigade is toch?

Waarschijnlijk weet je het wel, maar ik zal je geheugen toch opfrissen.

Een Bucket Brigade is een klassieken, bewezen, copywriting techniek.

Het wordt gebruikt wanneer je denkt dat de lezer stopt met lezen.

Zoals wanneer je je conclusie hebt getrokken of een gedachte hebt samengevat, maar toch nog meer te zeggen hebt in de e-mail.

Het wordt gebruikt om ze door te laten lezen.

Het is een simpele, korte zin, gevolgd door een dubbele punt wat ervoor zorgt dat de lezer wilt doorlezen.

Je hebt het mij ongetwijfeld zien doen op dit blog.

Voorbeelden zijn:

  • Dit is de reden:
  • Ik had dit kunnen doen:
  • De truc is:
  • Voordat ik het vergeet:

Kijk maar rond hoe ik deze zinnen gebruik.

Het enige wat ik doe is een korte samenvatting maken.

Het zou gemakkelijk voor je zijn om te concluderen dat we klaar waren en te stoppen met letzen.

Maar de bucket brigade zorgt ervoor dat je door leest.

En tot slot:

(oh, kijk, dat was nog een bucket brigade)

Gebruik ze niet alleen in e-mails.

Ik gebruik ze ook in mijn blogs en social media updates.

Sinds ik dat doe is de tijd gespendeerd op mijn blog verdubbeld.

Deze basis copywriting technieken werken overal waar je inhoud hebt.

Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk de voordelen van deze technieken heb uitgelegd.

Conclusie

Nu weet je waarom je een e-maillijst nodig hebt en hoe je inkomen kan genereren door deze lijst te gebruiken.

Je hebt gezien hoe je een serie van e-mails kunt structureren om een verkooptrechter op te zetten.

Maak hier gebruik van en zorg voor resultaat!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *