Slimme Manier Om Betaald Verkeer Te Ontvangen

Slimme Manieren Om Betaald Verkeer Te Ontvangen

Vertel me of een van deze situaties bekend klinkt…

  1. Je hebt betaald verkeer geprobeerd en geld verloren omdat het zo duur en verwarrend is.
  2. Je hebt geen betaald verkeer geprobeerd omdat het ontmoedigend en duur is, waardoor je waarschijnlijk toch geld gaat verliezen.

Maar is het daadwerkelijk zo duur en verwarrend?

Het blijkt dat je voor een relatief lage prijs toch betaald verkeer kunt krijgen zonder enige technische problemen. En in de post van vandaag ga ik mijn strategie delen om flink wat betaald verkeer naar je site te drijven, op een goedkope manier.

Overzicht Van Deze Strategie

Ik concentreer me voornamelijk op Facebook Ads voor mijn betaalde verkeer.

Het heeft een veel makkelijkere leercurve dan de meeste andere betaalde verkeersnetwerken. En je kan supergericht en specifiek worden met je advertenties op manieren wat niet met andere advertentienetwerken kan.

Ik concentreer me ook sterk op retargeting-advertenties om bezoekers van mijn website terug te brengen naar mijn inhoud en mijn opt-in-pagina’s. Dit is de strategie die ik je in de eerste plaats aanbeveel.

Advertenties die op je eigen publiek gericht zijn, zijn veel goedkoper dan wanneer je op nieuw verkeer richt. Dit stelt je in staat grip te krijgen op hoe advertenties werken zonder je budget te verliezen. Nadat je retargeting voor lagere kosten beheerst, kan je doorgaan met het weergeven van advertenties die nieuwe bezoekers targeten.

Wat Is Retargeting en Waarom Zou Je Het Gebruiken

Facebook geeft je de mogelijkheid om een van hun pixels te gebruiken. Dit is een klein stukje code wat je op je website installeert.

Vervolgens “tagt” het bezoekers van je website en volgt het deze op. Hiermee kan je advertenties, op Facebook, weergeven aan bezoekers van je website die getagd zijn door deze pixel.

Dit is handig omdat iedereen die je website al heeft bezocht, opgewonden over jou en je inhoud is. Dit is dus het weergeven van advertenties aan ‘warme’ bezoekers, wat betekent dat ze eerder geneigd zijn om te klikken en meer kans om terug te keren naar jouw website.

Plus advertenties voor geretargeteerde websitebezoekers zijn VEEL goedkoper dan het targeten van NIEUWE bezoekers. Omdat nieuwe bezoekers niet ‘opgewarmd’ zijn voor jou en je content. Dit geeft minder kans om op je advertenties te klikken.

Met retargeting kan je Facebook-advertenties dus veel goedkoper maken dan wanneer je nieuwe mensen zou targeten. Het kan een goedkope en gemakkelijke manier zijn om het verkeer terug naar je site te leiden. Daarnaast is het ook een goede manier om conversies te verhogen voor aanmeldingspagina’s. Hoe vaker een persoon wordt blootgesteld aan een aanmeldings- of verkooppagina, hoe vaker / sneller ze kopen.

Waarom Je Alle Cijfers Moet Kennen Voordat Je Begint Met Betaald Verkeer

Voordat je begint met betalen voor verkeer op een platform zoals Facebook Ads, of welk platform dan ook, is het ESSENTIEEL dat je alle cijfers kent.

Je moet eerst weten hoeveel een abonnee of nieuwe klant je waard is. Want als je niet weet hoeveel ze waard zijn. Hoe weet je hoeveel je moet uitgeven om een nieuwe te krijgen? Als je € 3 uitgeeft om een nieuwe klant te krijgen, maar die klant is tijdens je leven maar € 1 waard, dan zak je € 2 in waarde voor elke nieuwe klant die je krijgt. Dat is een snelle manier om failliet te gaan.

Bereken eerst de levensduurwaarde van je abonnee / klant EERST. Dit kan gemakkelijk een hele post in zichzelf zijn, dus in plaats van alle ins en outs ervan uit te leggen, zijn hier 2 goede bronnen:

Deze leggen het veel beter uit dan ik ooit zou kunnen. Leer je cijfers kennen VOORDAT je begint met het kopen van verkeer.

Een Aangepaste Doelgroep Maken Om Retargeting-Advertenties Uit Te Voeren

De aangepaste doelgroep feature geeft je de mogelijkheid om mensen te targeten die al in een indirecte relatie met je website of merk zitten.

En door deze bestaande relatie, is het veel logischer dat ze reageren op je advertentie en daadwerkelijk actie ondernemen.

Ga naar Advertentiebeheer -> Doelgroepen om een aangepaste doelgroep te maken

Facebook Ads Manager

Selecteer hier Doelgroep maken -> Aangepast publiek

Facebook Ads Audiences

Er zijn drie manieren om de aangepaste doelgroepoptie te gebruiken:

  • Gebruik een bestaande klantenlijst (e-mails, telefoonnummers of Facebook-id’s)
  • Retarget mensen die je website of een specifieke bestemmingspagina hebben bezocht
  • Mensen die je app hebben gebruikt

Facebook Ads Custom Audience

Allemaal krachtige opties. Maar voor de meeste nichemarkters zijn de eerste twee relevanter. Laat me snel uitleggen wat ze zijn en hoe je ze kunt gebruiken voor je bedrijf.

Customer List

Zoals ik al zei, kan Facebook je helpen deze mensen te bereiken met je advertenties als je al een e-maillijst of een lijst met telefoonnummers hebt. Hoe? Omdat Facebook meer dan 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers heeft en iedereen die een e-mail of een smartphone heeft, heeft waarschijnlijk een Facebook-account.

Je hoeft dus alleen je lijst met contactpersonen te uploaden en Facebook zal deze koppelen aan zijn eigen database om te zien wie van jouw leden ook actieve Facebook-gebruikers zijn. Cool toch? Je kunt de lijst delen met Facebook door een CSV-bestand te uploaden (gedownload van je e-mailmarketingsoftware) of de contactlijst te kopiëren en plakken.

Facebook Ads Custom Audience Lijst Uploaden

Zodra je het bestand hebt geüpload, duurt het ongeveer 30 minuten voordat Facebook je doelgroep heeft ingesteld. Je ontvangt een melding wanneer je doelgroep klaar is.

Facebook Ads Custom Audience Lijst Uploaden Klaar

Geweldig, toch? Als je een enorme e-maillijst hebt, heb je ongetwijfeld een groot aantal abonnees die je e-mails niet openen of nooit actie ondernemen. Door je lijst te uploaden, kan je ze nu in een geheel andere omgeving targeten, terugbrengen naar je site en conversies stimuleren.

Maar wacht even, er is iets dat je nog krachtiger kunt doen met deze lijst. Iets dat je onmiddellijk duizenden zeer relevante potentiële abonnees zal geven. Maar ik zal je even moeten laten wachten. Laat me eerst de andere aangepaste doelgroepoptie uitleggen.

Website Traffic

Dus als je een website hebt die meer dan 500 paginaweergaves per dag heeft, kan je de mensen targeten die onlangs je website hebben bezocht, maar geen actie ondernamen. Dit wordt retargeting genoemd en het is een krachtige manier om meer verkeer te genereren.

Denk er gewoon over na. Een willekeurige Google-zoeker komt terecht op jouw website, vindt het echt leuk wat hij ziet, kijkt naar je verkooppagina, gaat een stap verder en staat op het punt om uit te checken. Maar om de een of andere reden verlaat hij/zij de aankoop.

Nu is er iemand die de tijd heeft genomen om je product- en verkooppagina te bekijken, maar het product nog steeds niet heeft gekocht. Misschien was er iets mis.

Je kunt deze persoon op Facebook targeten en hem overhalen om de aankoop te voltooien. Studies tonen aan dat bijna 75% van de verlaters vertrekt met de intentie om terug te keren. Een afzonderlijke studie geeft aan dat verlaters gemiddeld 55% meer uitgeven bij retargeting.

Dus hoe creëer je een Facebook-doelgroep van je websiteverkeer?

In 3 simpele stappen:

  1. Maak een Facebook Pixel (een html script) voor je account.
  2. Voeg de Pixel toe aan de code van je website
  3. Maak een handmatige doelgroep

Ik zal je laten zien hoe. Maak je pixel vanuit Advertentiesbeheer -> Activa -> Pixels

Facebook Ads Pixels

Volg vanaf daar gewoon de instructies, kies een naam en maak je pixel.

Facebook Ads Pixels Aanmaken

Elke Facebook-gebruiker kan slechts één pixel maken. Ongeacht het aantal websites dat je hebt, je gebruikt dezelfde pixelcode om je verkeer en conversies bij te houden (net als Google Analytics).
De pixelcode bestaat uit twee verschillende sets codes: de basiscode en de standaardgebeurteniscode.

Facebook Ads Pixel Code

Je moet de basiscode tussen de <head> </ head> -tags van je websitecode kopiëren en plakken om het volgen te starten. De standaardgebeurteniscode is optioneel en kan worden gebruikt om specifieke conversiedoelen op je pagina bij te houden, bijvoorbeeld Toevoegen aan winkelwagentje, Aantal weergaven, Zoeken, enz. Elke actie heeft zijn eigen standaardcode die binnen de basiscode moet worden geplaatst.

Facebook Ads Pixel Conversie Tracking

Je vindt deze codes op de pixelpagina in je Facebook-account op het tabblad “Conversie aanmaken”. De pixel zal onmiddellijk beginnen met het volgen van de bezoekers van je website / bestemmingspagina. Je kunt ze volgen in het pixeldashboard.

Facebook Ads Pixel Monitoring

Je kunt deze pixel toevoegen aan zoveel websites als je wilt, maar wanneer je de doelgroep van een bepaalde website wilt targeten, kan je deze maken op het tabblad Aangepaste doelgroep en de URL vermelden die moet worden gevolgd.

Facebook Ads Pixel Monitoring Doelgroep Maken

Hier kan je de specifieke URL’s vermelden die je wilt targeten.

Facebook Ads Pixel Doelgroep Criteria

Facebook geeft je veel opties om bepaalde soorten mensen uit je publiek op te nemen of uit te sluiten. Als je advertentie bijvoorbeeld mensen naar een specifieke bestemmingspagina leidt en je die mensen wilt volgen, kies je de tweede optie ‘mensen die specifieke webpagina’s bezoeken’.

Nadat je de doelgroepcriteria hebt voltooid, wordt deze specifieke aangepaste doelgroep opgeslagen en weergegeven in je doelgroepdashboard. Je kunt zoveel aangepaste doelgroepen maken als je wilt, op basis van verschillende criteria, en ze advertenties laten zien op basis van hun interesses en gedrag.

8 Stappen Proces: Kijk over Mijn Schouder Als Ik Een Facebook Advertentiecampagne Opzet

Om het jou makkelijk te maken heb ik de acht stappen die ik doe om een advertentie te maken voor je gedocumenteerd.

1. Toegang tot het advertentiecreatieplatform

Klik op ‘Advertenties maken’ in het vervolgkeuzemenu in de rechterbovenhoek van je scherm.

Facebook Advertentie Maken Stap 1

Selecteer vervolgens wat je wilt bereiken met je advertenties. Voor de meeste nichemarketeers wil je mensen naar je website sturen.

Facebook Advertentie Maken Stap 1-2

Vervolgens word je gevraagd om de specifieke URL in te voeren waar je mensen naartoe wilt sturen.  Ik besloot om deze advertentie naar een populaire blogpost te sturen, omdat deze aantrekkelijker en actiever zou zijn dan mijn startpagina, dus ik heb die URL ingevoerd.

Facebook Advertentie Maken Stap 1-3

Op dit moment kan je een retargetingpixel maken en toevoegen aan je site. Dit betekent dat als iemand op jouw advertentie klikt en naar je website gaat, je alleen een tweede reeks advertenties aan hen kunt laten zien. Het is vrij handig, maar je kunt het op dit moment overslaan en op ‘Advertentieaccount maken’ klikken.

2. Basisinformatie voor de advertentie instellen

Nadat je hebt doorgeklikt om je advertentieaccount te maken, zorgt Facebook ervoor dat ze worden afgehandeld met je basisbegrippen zoals land, valuta en tijdzone. Deze velden worden automatisch ingevuld, maar zorg ervoor dat ze goed zijn. Om een of andere reden verscheen mijn valuta als Indiase roepie in plaats van als Amerikaanse dollars, dus ik heb deze gewijzigd. En ja, ik gebruik altijd Amerikaanse dollars, omdat alle affiliate programma’s in dollars uitbetalen. Dit is makkelijker rekenen.

Facebook Ads Basisinstellingen

Klik vervolgens op ‘Stel doelgroep en budget in’ om naar het leuke gedeelte te gaan: demografische gegevens.

3. Demografische gegevens aanpassen

De standaard demografische gegevens is vrijwel iedereen, daarom moet je ingrijpen en echt nadenken over wie je target en hoe.

Facebook Ads Demografische Gegevens

Ik heb niet geknoeid met locatie of geslacht, omdat ik me eigenlijk op alle Verenigde Staten en zowel mannen als vrouwen zou willen richten. Ik speelde met de tijd om mensen beter te kunnen richten op school en in de werkende wereld, wat mijn ideale klanten vertegenwoordigt. Ik heb ook Engels voor een taal toegevoegd, omdat dat de taal is van mijn site.Facebook Ads Demografische Gegevens Gebruiken

Je kunt nog steeds in de meter aan de rechterkant zien dat Facebook me vertelt dat mijn publiek nog steeds vrij breed is, wat ik niet wil. Ik wil selectief zijn, zodat mijn budget effectiever is. Dus klik ik op “Een aangepaste doelgroep maken” bovenaan de pagina.

Facebook Ads Demografische Gegevens Specifieke Doelgroep

4. Doelgroep aanpassen

Om een aangepast publiek te maken, heb ik drie keuzes:

  1. Adverteer aan mensen die al op mijn e-maillijst staan (Facebook laat je je mailinglijst rechtstreeks importeren)
  2. Selecteer mensen die mijn website hebben bezocht (dit is waar die pixel van pas zou komen).
  3. Of mensen die iets specifieks in mijn app hebben gedaan.

Omdat ik geen app heb en mijn doel is om mijn publiek te laten groeien in plaats van gewoon naar mijn bestaande te gaan, kies ik voor websiteverkeer.

Facebook Advertenties Specifieke Doelgroep

Hier moet ik die Facebook Pixel maken wat ik eerder heb laten zien. Om Facebook te laten weten of iemand mijn website heeft bezocht of niet, moeten ze een trackingpixel op mijn website plaatsen zodat ze dezelfde persoon op Facebook kunnen identificeren en mijn advertenties kunnen weergeven.

Als je niet bekend bent met de algemene voorwaarden voor pixeling en retargeting in het algemeen, zorg er dan voor dat je ze leest. De essentie is echter dat je moet zorgen dat er ergens op je site een disclaimer staat die je pixeling gebruikt voor retargeting. Kortom, alles wat hier gebeurt, is dat Facebook je een stukje code geeft en je vertelt waar je het in de backend van je website kunt plakken. Heel makkelijk.

5. Specifiekere demografische gegevens toevoegen

We doen alsof stap 4 niet is gedaan en springen weer in de demografie, zodat je kunt leren hoe je jouw ideale doelgroep kunt targeten, zelfs als je nog geen doelgroep hebt.

Omdat het zo breed is, ga ik wat werken met de demografische gegevens van de mensen die ik target. Je kunt je demografie verkleinen door alles wat mensen op Facebook hebben: interesses, hobby’s, functie, religie, reizen, enzovoort. Je kunt er zelfs voor kiezen om mensen te targeten die vrienden hebben die zich de afgelopen 30 dagen hebben verloofd, als dat je enig idee geeft van hoe specifiek je kunt zijn.

Omdat mijn website over het verbeteren van bedrijven gaat, selecteer ik echter een aantal op werk gebaseerde kwalificaties.

Facebook Ads Demografische Gegevens Maken

Ik ging door en voegde alle details toe onder gedetailleerde targeting die mijn doelgroep beschrijven voor mijn blog. Maar zoals je kunt zien, mijn bereik is nog steeds vrij breed… Een potentieel van 60 miljoen mensen. Ik moet dat verkleinen, dus ik heb geprobeerd om eigenschappen uit te sluiten die niet overeen komen met mijn doelgroep.

Facebook Ads Demografische Gegevens Specifieker Maken

Maar zoals je ziet, werk ik nog steeds met 38 miljoen potentiële mensen, wat echt veel te veel is. Dus als ik op de link “Narrow Audience” onder alle demografische opties klik, mag ik zeggen dat de mensen waarvoor ik adverteer, ten minste een van de kwalifiers moeten matchen voor gedetailleerde targeting EN een van de kwalificatietoetsen in mijn lijst.

Zodra ik ‘Marketingdirecteur’ aan die lijst toevoeg, daalt mijn potentiële bereik van 38 miljoen naar 13.000, wat betekent dat ik vrijwel alleen adverteer aan marketingdirecteuren. Ik denk dat dit een goed experiment is om mijn eerste advertentie uit te voeren.

Zeer Specifieke Marketing Via Facebook Marketing

6. Gebruik maken van je pagina connecties

Hier is nog een manier om je bereik te verkleinen tot mensen die veel sneller van je zullen kopen. Als je al een Facebook-pagina hebt, probeer dan de “Verbindingen” -optie om je publiek nog meer te verfijnen.

Facebook Marketing Met Eigen Pagina

Ik heb geen pagina voor het bedrijf waar ik deze tutorial mee maak, maar ik heb gemerkt dat wanneer bedrijven een pagina hebben en aan mijn vrienden adverteren, die vrienden veel sneller geneigd zijn om mij over deze pagina te vertellen.

In deze advertentie vertelt Zimbio me dat vier van mijn vrienden mijn pagina al leuk vinden. Zie je hoe dit ertoe zou leiden dat ik meer geneigd ben om deze pagina te bekijken dan wanneer dat er niet was? Dus zorg ervoor om te spelen met de verbindingsinstellingen als je een pagina hebt gekoppeld aan je nichesite, maar zo niet, nu is het tijd om je budget en planning in te stellen.

7. Budget & advertentie planning instellen

Je kunt advertenties voor slechts € 5 per dag weergeven. Dat is ongelooflijk goedkoop, vooral omdat het ROI-potentieel zoveel hoger is dan andere advertentienetwerken, vanwege hun targetingvaardigheden. Dus als je bijvoorbeeld maar € 40 te besteden hebt, zorg er dan voor dat je de datums slechts acht dagen instelt. Of als je een beetje meer bewegingsruimte hebt, kan je het dagbudget verhogen of de advertentie iets langer weergeven. Hieronder heb ik het budget ingesteld op $ 40 per dag (ja, nog steeds dollars) en de tijdlijn voor één week.

Budget voor advertenties op Facebook instellen

Facebook schat dat ik met dit budget 56-150 per dag bereik op hun platform, wat tot ongeveer 1.000 nieuwe mensen op mijn site betekent, dus het is echt niet  slecht. Vooral omdat ik me richt op mensen waarvan ik weet dat ze geïnteresseerd zijn in wat ik schrijf.

8. Kiezen hoe de advertentie eruit ziet

Zodra de datum is ingesteld, klik ik in de rechterbenedenhoek op ‘Advertentie kiezen’ om de afbeelding te uploaden waarin mijn advertentie zal worden weergegeven.

Nieuwe Facebook Advertentie Maken

Je krijgt een bewerkerscherm waarin je kan kiezen hoeveel afbeeldingen je wilt weergeven (een of meerdere), op welke Facebook-pagina wil je je advertentie aansluiten (je moet er een hebben, ook al is deze er een die je niet actief gebruikt voor de marketing van je site), of je een Instagram-account wilt gebruiken en welke weergave-opties je wil opnemen.

Facebook Advertentie Klaarmaken Voor Gebruik

Zodra je klaar bent met alles, kan je teruggaan en de details van je advertentiebestelling bekijken en deze plaatsen. Dat is wanneer Facebook jouw betaling zal ontvangen – niet eerder. En tenzij je de behoefte voelt om terug te gaan en iets te veranderen, ben je klaar om te gaan!

Het kiezen van goede afbeeldingen

De afbeeldingen in mijn advertenties hierboven zijn niet degene die ik daadwerkelijk zou gebruiken. Het zijn slechts schermafbeeldingen van het blogbericht dat ik heb gekozen om verkeer naar toe te leiden. Dus tenzij ik wilde dat mensen totaal verward raakten over het feit of ik het had over copywriting of travel hacking, zou ik die afbeelding niet gebruiken om een ​​advertentie mee te draaien.

Gebruik als vuistregel afbeeldingen met weinig tekst. Facebook staat alleen toe dat 20% van je advertentie toch in de tekst wordt behandeld, plus dat je het advertentietekstgebied in de editor krijgt om te praten over je waardevoorstel en waarom mensen moeten doorklikken. De afbeelding moet groot zijn, een duidelijke resolutie hebben en kleurrijk zijn.

Als je geen geschikte afbeeldingen hebt op de pagina waarnaar je mensen stuurt (of als je alleen iets anders wilt gebruiken), is een van de gemakkelijkste manieren om dat te omzeilen en nog steeds een geweldige afbeelding in je advertentie te gebruiken, Facebook’s Shutterstock-integratie. Als je naar de bibliotheek met vrije afbeeldingen wilt gaan, klik je eerst op ‘Afbeeldingen’ voor het type media dat je bij je advertenties wilt weergeven.

Eigen afbeelding gebruiken in je advertentie

Klik vervolgens op ‘Bladeren’.

Bladeren om een eigen afbeelding te gebruiken in je advertentie

Klik op “Stock Afbeeldingen” in de pop-upmenubalk en voeg een trefwoord in dat is gerelateerd aan de inhoud op je pagina. Zoals je kunt zien, zijn er veel coole, kwaliteitsvolle foto’s om uit te kiezen. Maar als niks lukt en je weet niet welke afbeelding je moet kiezen, suggereert Zoekmachineland beelden met blije vrouwen die goed kunnen worden omgezet.

Stock afbeelding gebruiken

Hoe Maak Je Een Hoog-Converterende Newsfeed-Advertentie

Als je net als ik bent, en de meeste andere internetgebruikers, weet ik zeker dat je banneradvertenties haat van Google en andere adverteerders die op verschillende websites worden weergegeven. Ze verpesten de gebruikerservaring en zijn gewoon irritant.

Het is dus geen verrassing dat meer dan 54% van de gebruikers geen banneradvertenties vertrouwt en maar liefst 30% vindt ze volkomen onaanvaardbaar. Facebook heeft hiervan geleerd en kwam met een innovatieve manier om advertenties weer te geven zonder de gebruikers ervan te irriteren. Zoals de naam doet vermoeden, verschijnen Desktop News Feed-advertenties als normale berichten in de nieuwsfeed van een Facebook-gebruiker. En dat is precies waarom ze zo effectief zijn – omdat ze niet op advertenties lijken!

Facebook Nieuwsfeed

De enige manier hoe een advertentie herkend kan worden, is de ‘sponsor’ tag aan de bovenkant en regelmatig een Call To Action (CTA) knop aan de onderkant.

Facebook Advertentie Sponsor

Op mobiele newsfeeds zie je ze ook, ze hebben enkel een kleine wijzigingen in de opmaak.

Facebook Advertentie Sponsor Mobiel

Ik ken verschillende niche bedrijven die de afgelopen jaren exponentieel zijn gegroeid met behulp van nieuwsfeed-advertenties. Steve Voudouris bijvoorbeeld, groeide de Facebook-pagina van zijn bedrijf ExtremeTerrain.com tot bijna 250.000 fans en bouwde een bloeiende auto-onderdelen- en accessoireshandel met behulp van Facebook-nieuwsfeed-advertenties.Extreme Terrain Facebook Pagina

Er zijn talloze andere voorbeelden van hoe het gebruik van nieuwsfeed-advertenties op de juiste manier nichemarkten kan helpen groeien op Facebook.

Wat Elke Succesvolle Facebook Advertentie Heeft

Facebook newsfeed advertenties helpen je veel meer met weergaves dan de rechter kolom, of Instagram advertenties.

Maar dat betekent niet dat jouw advertentie automatisch ook actie genereert. Een effectieve advertentie is niet alleen opvallend, maar is ook overtuigend genoeg om actie van de gebruiker te genereren. Als je goed kijkt, hebben de meeste Facebook-nieuwsfeed-advertenties met hoge conversie deze 4 dingen gemeen.

1. Effectieve Facebook advertenties gebruiken grijpende visuals

Wat is de beste kans voor jouw advertentieblok om op te vallen en opgemerkt te worden door een Facebook-gebruiker die door zijn nieuwsfeed bladert?

Een uit het oog springende afbeelding natuurlijk! 90% Van alle informatie die wordt doorgegeven aan de hersenen is visueel en onze hersenen verwerken visuele informatie bijna 60.000 keer sneller dan tekst.

Net als alle andere sociale netwerken geeft Facebook ook de voorkeur aan visuele inhoud, omdat dit de betrokkenheid van gebruikers vergroot. Je zou nooit een effectieve Facebook-nieuwsfeedadvertentie vinden die veel klikken en leads bevat, met een slechte of saaie afbeelding. Maar wat voor soort afbeeldingen werken beter als het gaat om Facebook-advertenties?

2. Portretten met sterke emoties

Volgens Zoekmachineland zijn afbeeldingen met gelukkige vrouwen en menselijke portretten het meest effectief. Afbeeldingen die mensen met sterke emoties laten zien, werken ook heel goed. Stuart ontdekte dit toen hij meerdere nieuwsfeed-advertenties gebruikte om zijn 1781 Niche Ideas-rapport te promoten.

3. De juiste kleurencombinaties

De kleuren die worden gebruikt in je advertentieafbeelding zijn een andere belangrijke factor die een grote invloed heeft op de effectiviteit van je advertentie. Gebruik als vuistregel altijd kleuren waarmee je jouw advertentie onderscheidt van de rest van de nieuwsfeed van een gebruiker. Je doel is om de aandacht van de gebruiker te trekken, dus kies kleuren die niet gemakkelijk in de omgeving passen.

Het primaire kleurenschema van Facebook is blauw en wit. Dus alle contrastkleuren moeten goed werken, zolang je donkerblauw vermijdt. De oranje kleur is bijvoorbeeld een direct contrast met donkerblauw en moet onmiddellijk het oog van de gebruiker vangen.

Kleurencontrasten

Dit is een goed voorbeeld van het op een subtiele manier gebruiken van deze contrasterende kleur met een afbeelding van hoge kwaliteit.

Subtiel Contrastkleuren Gebruiken

4. Hoge kwaliteit afbeeldingen met de juiste resolutie

Je advertentieafbeelding is het eerste dat de meerderheid van de gebruikers zal opvallen. Zorg er dus voor dat het de juiste maat en kwaliteit heeft. Hier is een gedetailleerde infographic op Facebook-beeldrichtlijnen.

Facebook Advertentie Afbeeldinggroottes

Afbeeldingen zijn het belangrijkste onderdeel van je Facebook-nieuwsfeed-advertentieblok. Je moet de meeste tijd besteden aan het vinden of creëren van de juiste afbeelding voor je advertentie, zelfs als dit betekent dat je een ontwerper inhuurt en wat geld uitgeeft.

Het heeft geen zin om duizenden euros uit te geven aan reclame als je afbeeldingen mensen niet laten opletten. Zoek of maak 3-4 afbeeldingen van hoge kwaliteit voor je advertenties en deel de test om de beste te vinden.

Succesvolle Facebook Advertenties Zijn Relevant Aan De Doelgroep

Kun je je voorstellen dat je al dat geld uitgeeft aan Facebook-advertenties die niet relevant zijn voor je doelgroep? Het klinkt bizar, maar veel marketeers maken advertenties die geen verband houden met hun doelgroep en uiteindelijk irrelevant lijken.

Denk aan het perspectief van de klant wanneer je een advertentie maakt.

Wat is het enige aan je advertentie waardoor ze meteen opmerken? Volgens een van de fundamentele marketingprincipes maak je je advertentie op basis van de belangrijkste voordelen van je product, niet de functies. Identificeer het pijnpunt van je doelgroep en maak een advertentie die effectief met hen communiceert. Om je hierbij te helpen, geeft Facebook Ads Manager een advertentierelevantie score voor elk advertentieblok.

Advertentie Relevantie Score

De advertentierelevantie-score is gebaseerd op de gegevens die Facebook heeft over jouw doelgroep en hun gedrag ten opzichte van andere vergelijkbare advertenties. Een hoge score betekent dat je doelgroep waarschijnlijk positief reageert op je advertentieblok. Een lage score betekent daarentegen dat de kans groot is dat je doelgroep jouw advertentie negeert, sluit of zelfs markeert als irrelevant.

Een hoge relevantie-score betekent ook lagere kosten per klik voor je advertentiecampagne (en vice versa).

Relevantiescore

Dus als je bijvoorbeeld een retargetingcampagne uitvoert voor je nichewebsite over gewichtsverlies voor nieuwe moeders, zou de relevantiescore je vertellen hoe waarschijnlijk jouw doelgroep positief zal reageren op je advertentie.

De Beste Facebook Advertenties Laten Aantrekkelijke Waardevoorstellen Zien

Je kunt mensen NIET op je advertentie laten klikken als ze geen waarde zien. Heel simpel.

Alle succesvolle Facebook-advertenties doen hun werk met het benadrukken van hun waardepropositie. Simpel gezegd, een waardevoorstel vertelt je doelgroep waarom ze op jouw advertentie moeten klikken. Het is iets overtuigend genoeg om actie te ondernemen. Het kan alles zijn dat je anders maakt.

Value Proposition

De waardepropositie voor ‘Download 1781 niche ideeën’ is bijvoorbeeld eenvoudig: Het biedt gebruikers aan om honderden uren niche-onderzoek te voorkomen en biedt betrouwbare en diepgaande rapporten die zijn ontwikkeld door experts op het gebied van nichemarkten.

Deze nieuwsfeedadvertentie is ook een goed voorbeeld van een duidelijke waardepropositie:

Goed Voorbeeld Value Proposition

Wat is het eerste dat je opviel in deze advertentie? Als je net als de rest van ons bent, zouden het de woorden “free trial” moeten zijn. Bovendien vermeldt de advertentiebeschrijving dat ze geen kunstmatige kleuren, zoetstoffen of smaken gebruiken.

Elke Effectieve Facebook-Advertentie Bevat Een Duidelijke Call-To-Action

Je maakt advertenties niet omdat ze er goed uit zien. Je maakt ze omdat je wilt dat mensen specifieke acties ondernemen.

En hoe subtiel je bericht ook is, je wilt ALTIJD bij elke advertentie een duidelijke call-to-action toevoegen. Vertel ze gewoon in duidelijke bewoordingen wat je wilt dat ze doen. Voor nieuwsfeed-advertenties heeft Facebook verschillende call-to-action-knoppen, afhankelijk van je doel.

Gebruik in plaats van de eenvoudige oude “submit” -knop actie-gebaseerde tekst zoals “Klik Hier”, “Download”, “Lees Verder” enz.

CTA Knop Advertentie

CTA Knop Advertentie Mobile

AdRoll experimenteerde met verschillende call-to-action-knoppen in hun Facebook-advertentiecampagnes en kwam met heel interessante resultaten.AdRoll Facebook Experiment

Maar calls-to-action zijn niet beperkt tot alleen de advertentieknoppen. Je moet ook CTA’s toevoegen aan je advertentiekop en -beschrijving door actiewoorden te gebruiken.

CTA Knoppen En Headlines

Kijk bijvoorbeeld hoe deze Starbucks-advertentie actiewoorden gebruikt, zowel in de linkbeschrijving als link-meta. Bovendien worden de tijd en datum van het evenement duidelijk gemarkeerd om gebruikers te helpen actie te ondernemen.

Een Effectieve Facebook Nieuwsfeed Advertentie Maken

Dus nu we goed naar enkele van de best practices hebben gekeken die we moeten volgen bij het maken van Facebook-nieuwsfeedadvertenties, kunnen we beginnen aan het stap-voor-stap proces van het daadwerkelijk maken van een advertentie.

Ik zal niet nog een keer ingaan op de details van het opzetten van een advertentiecampagne, het configureren van een advertentieset en het afstemmen van je doelgroeptargeting. Ik zal je een korte samenvatting geven van de advertentiehiërarchie van Facebook.

Facebook advertenties hebben 3 lagen:

  1. Advertentie campagne: dit is waar je het doel van je advertentie kiest
  2. Advertentie set: dit is waar je je doelgroep, de planning en je doelgroep selecteert
  3. Advertentie eenheid: dit is waar je het echte design van de advertentie configureerd

Configureren Van Een Facebook Advertentie

We gaan meteen naar de derde laag, Ad. Start deze stap door je advertentieblok een naam te geven. Dit is belangrijk omdat elke advertentieset meerdere advertenties kan bevatten, dus je moet ze een naam geven zodat ze kunnen worden bijgehouden.

Advertentie Naam Invoeren

Je moet twee dingen configureren:

  • Het formaat
  • Afbeeldingen/videos en tekst

Er zijn doorgaans twee formaten van advertenties. Een enkel plaatje of video, of een carousel van meerdere afbeeldingen. De laatste heeft een groeiende trend, vooral in de eCommerce categorie.

Dit geeft adverteerders meer flexibiliteit door meerdere afbeeldingen, videos, links en CTA’s in dezelfde advertentie te laten zien.

Carousel Facebook AdvertentieVolgens Search Engine Watch genereren carrouseladvertenties 10 keer meer verkeer in vergelijking met andere typen Facebook-advertenties. Het is echter nog steeds een evoluerend advertentietype dat meer geschikt is als je bekend bent met Facebook-advertenties en een paar campagnes hebt uitgevoerd.

Houd het bij de start eenvoudig en blijf bij de single image-nieuwsfeedadvertentie wat ook een geweldige manier is om verkeer naar je bestemmingspagina te leiden (wat het primaire marketingdoel van de meeste nichemarkters is).

Voorbeeld Advertentie Enkele Afbeelding

In een single image-nieuwsfeedadvertentie moet je vijf dingen configureren:

  • Tekstuele beschijving van de post
  • Advertentie adbeeldingen
  • Advertentie kopregel
  • Advertentie link onder de kopregel
  • Een CTA knop

Begin met het kiezen van de afbeeldingen voor je advertentie.

Afbeelding Kiezen Voor Je Advertentie

Je hebt de mogelijkheid om je eigen afbeeldingen te uploaden of te kiezen uit de gratis stockafbeeldingen van Facebook.

Kiezen Van Stockafbeeldingen

Zorg er echter voor dat de afbeeldingen die je kiest, minimaal tot geen tekstinhoud bevatten. Voorheen stond Facebook geen advertentie-afbeeldingen toe met meer dan 20% tekstinhoud.

Hoewel die regel nu enigszins is versoepeld, moedigt Facebook nog steeds niet aan om te veel tekstinhoud in afbeeldingen te gebruiken en geeft Facebook je advertentie mogelijk geen exposure als hij te veel tekst bevat.

Goede Afbeelding Facebook

Foute Afbeelding Facebook

Je kunt de tekstoverlaytool van Facebook gebruiken om te zien of je afbeelding acceptabel is.

Facebook Image Text Check

Houd de beeldrichtlijnen aan die ik eerder in dit bericht noemde. Zodra je de juiste afbeelding hebt gevonden, upload je deze naar je advertentieblok. Je kunt maximaal 6 afbeeldingen per advertentie toevoegen, maar doe dit niet in je eerste paar campagnes. Zorg er ook voor dat je de advertentie alleen voor desktop nieuwsfeeds maakt.

Schakel alle andere plaatsingstypen uit (mobiele nieuwsfeed, Instagram etc.) Waarom? Ik zal dit zo meteen uitleggen. Kies nu gewoon je afbeelding en ga naar de volgende stap, die je kop en beschrijvingstekst instelt.

Advertentie Tekst Invoeren

Facebook verbind je Facebook-pagina automatisch met deze advertentiecampagne (tenzij je meerdere pagina’s hebt). Voeg vervolgens de URL van je bestemmingspagina toe. Je kop is het tweede belangrijkste onderdeel van je Facebook-advertentieblok.

Zoals ik eerder al zei, moet je woorden gebruiken die actie genereren en interesse in je advertentie genereren. Je kunt koppen van maximaal 25 tekens maken, maar volgens AdEspresso zijn de beste en meest effectieve Facebook-advertentiekoppen 5 woorden of minder.

Ze ontdekten ook dat krantenkoppen met woorden als Gratis, Nieuw, Jij en Direct een veel hogere klikfrequentie hadden. Dezelfde trend werd gevonden in de tekst en linkbeschrijvingen (hoewel ze meer tekens toestaan, tot 90 om precies te zijn).

Tekst plaatsen en links van nieuwsfeeds (gevonden onder geavanceerde opties) zijn beide cruciaal voor de conversiepercentages van je advertenties.

Ten slotte moet je een call-to-action toevoegen aan je advertentieblok. Het is niet verplicht, maar zoals ik eerder in de post heb uitgelegd, moet je altijd een CTA aan je advertenties toevoegen. Als je klaar bent met deze stap, klik je op “Bestelling plaatsen” en wacht je op de goedkeuring van Facebook (duurt niet lang).

Test Meerdere Advertenties Voor De Beste Resultaten

Ik vertelde je eerder om slechts één afbeelding te kiezen en alléén desktop nieuwsfeeds te kiezen. Waarom? Omdat je niet meerdere advertenties kunt testen als je meerdere afbeeldingen kiest. Je kunt namelijk niet weten welke factoren de wijzigingen veroorzaken.

Maar nu je advertentie beperkt is tot slechts één afbeelding en desktopnieuwsfeed, kan je 2-3 andere vergelijkbare advertenties maken en deze testen met de eerste advertentie. Ga hiervoor naar Advertentiebeheer en klik op de advertentiecampagne die je zojuist hebt gemaakt. Kies hier ‘Advertenties in deze campagne’ in het vervolgkeuzemenu.

Advertenties In Campagne ZienHiermee ga je naar het advertentieblok dat je zojuist hebt gemaakt. Klik op het advertentieblok om naar het dashboard te gaan, waar je een vergelijkbare advertentie kunt maken.

Soortgelijke Advertentie Maken

Maak nu een nieuwe advertentie met exact dezelfde tekstinhoud, maar met een andere afbeelding en klik op “Bestelling plaatsen” om je advertentie in te dienen. Herhaal dit proces nog een keer en maak een derde advertentieblok met een nieuwe afbeelding.

Houd er rekening mee dat alle drie deze advertenties alleen op de desktop nieuwsfeed moeten worden geplaatst.

Zodra ze zijn goedgekeurd en worden gestart, kan je ze 24 uur controleren en de prestaties van elke advertentie bekijken. Houd de best presterende advertentie en verwijder de andere twee. Je kunt ditzelfde proces gebruiken om andere elementen van je advertentie te testen, zoals koppen, plaatsingsplatform, linktekst, enzovoort. Maar altijd maar één wijziging tegelijk voor nauwkeurigere tests.

Conclusie

Nu ken je mijn betaalde verkeersstrategie met de focus op Facebook-advertenties en het retargeting van bestaand verkeer voor goedkopere klikken.

Ik raad je aan om je ook op deze strategie te concentreren totdat je het onder de knie hebt. Zodra je grip hebt op hoe advertenties werken en effectiever wordt, kan je nieuwe bezoekers targeten. Je bespaart geld terwijl je de leercurve begint te beheersen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *